A última semana - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu A última semana - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu

A última semana

Door: Mylène

Blijf op de hoogte en volg Mylène

02 Augustus 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

A última semana

Zondag 27 juli- na het schrijven van de blog afgelopen keer stond er weer een heerlijke lunch voor me klaar, de gebruikelijke rijst met zwarte bonen, kip en jullie zullen het niet raden maar ook patat! Wat is dat fijn om hier te eten al hou ik er thuis totaal niet van. Na het heerlijke eten nog even geskyped met mama, papa en m’n zusjes wat we elke week even doen en wat erg gezellig is! Ook is het altijd wel leuk te horen dat je toch wel een beetje gemist wordt! Ook was het toen nog ruim een week en nu is het moment van aftellen echt begonnen! Na het skypen zijn we weer naar de kerk gegaan.
Maandag 28 juli- Héééérlijk weer een dagje vrij maar helaas was het weer niet zo geweldig. Het regende en was erg somber en een hoop dingen zijn dan niet echt mogelijk om te bezoeken. Aangezien ik toch geen zin had om thuis te blijven zitten heb ik de metro gepakt naar Gloria en ben ik 4,5 uur wezen lopen langs de kust etc. wat erg rustgevend was. Mijn bedoeling was om bij Copacabana weer op de metro te stappen maar ben uiteindelijk weer terug gelopen en bij een ander metro station opgestapt. Rond 3/ 4 uur kwam ik weer thuis en heb ik nog even gezellig met de familie gegeten. ’s Avonds heb ik samen met Emily en Sara afgesproken om even naar de shoppingmall te gaan. Ik kreeg eerst nog een soort van pannekoekjes van Tapioca wat erg lekker smaakte en daarna zijn we vetrokken. Eenmaal bij nova america, hadden we alle drie niet zo’n trek en we kwamen eigenlijk om wat te gaan eten. Toen zijn we even gaan rondstruinen door de winkels en daarna heerlijk even bij Starbucks koffie gedronken. De mensen hier houden niet zo van sterke koffie dus ik heb heerlijk 4 shots-espresso genomen met wat slagroom. Het werd al snel later en we vertrokken weer naar huis. Maar voordat we de shopping mall uit waren kregen Emmely en Sara last van hun voeten, ze hadden blaren van hun nieuwe schoenen dus Emily trok beide schoenen uit en Sara één schoen wat natuurlijk een enorm grappig gezicht was, wat een politieagent in shopping ook opviel en ze er op wees dat ze hun schoenen aan moesten doen. De shopping mall is één metro station verder en daarna nog een kleine 5 minuten lopen.. Tijdens het lopen stopte er opeens een politie auto paal naast ons en ze spraken ons aan.. Ik ze proberen duidelijk maken dat we hier vrijwilligerswerk deden en dat ik aan het einde van de straat woonde. De vriendelijke heren spraken natuurlijk geen portugees en ze vroegen alleen de weg naar Maracana het voetbalstadion. Erg vreemd, de heren de weg uit gelegd en ze een fijne avond gewenst. Eenmaal thuis nog even gezellig gepraat en natuurlijk alles verteld.

Dinsdag 29 juli- ’s ochtends vroeg tijdens het ontbijt kwam Fernando hier al aan huis, Emily en Sara zouden hier ook komen en zijn we lekker met de auto naar Pedra Lisa gegaan. We dachten eindelijk klaar te zijn met schuren maar toen kwam Fernando met het idee om de deur er ook gelijk maar bij te doen. Na het schuren van de deur hebben we de deur en de trap in een soort van beits/lak gezet en nu ziet het er helemaal spik en span uit! We moesten van foto’s tussendoor maken en natuurlijk kwam ik weer met het idee om onze namen op de traptreden te zetten met de beits.. op het moment dat ik de tweede laag wou opbrengen waren onze namen al ingetrokken dus de namen zijn nog steeds zichtbaar op de trap. Fernando is er nog een paar keer over heen gegaan waarna het wat minder zichtbaar was. Na al het geschuur en geschilder waren we redelijk op en na het eten van een broodje met ei begon de tienergroep alweer.

Woensdag 30 juli- We hadden weer afgesproken hier voor het huis, al lopende richting manguinbos reed er een politie wagen langs en werd er bom dia geroepen.. wat bleek waren het dezelfde politieagenten als de avond ervoor. Waarna ze een rondje reden en nog een keer zwaaiden. Tsja je de polities zijn hier erg verschillend. We hebben weer leuk wat geknutseld met de kinderen maar door de drukte vergeet ik snel een beetje wat we allemaal gedaan hebben vooral na dat ik wat dagen later weer begin te schrijven. Ook ben ik nog even lekker mijn bijbelverhaal gaan voorbereiden wat ik de volgende dag aan de kinderen van 4-8 zou gaan vertellen. Het ging over Izak en zijn twee zoons Ezau en Jakob en de eergeborenezegen.

Donderdag 31 juli- De laatste dag bij Manguinbos . Ik realiseer het nog steeds niet echt maar vandaag was het echt tijd om afscheid te nemen van de kinderen bij Manguinbos. Wat ga ik al deze kinderen missen, in een maand bouw je echt een band met ze op. Voor vandaag had ik een verhaal voorbereid wat zou worden vertaald door Janneke. Ik zat de hele dag bij de groep kinderen van 4-8. De eerste groep deed ik met Wyneke aangezien Janneke nogal een stuk moet reizen vanuit Mendes en wat later aankomt. Het verhaal viel gelukkig erg goed bij de kinderen en ze luisterden gelukkig ook aandacht. We hebben nog wat kikkertjes met ze in elkaar geknutseld en de grotere groep ging aan de slag met de loom(?) bandjes. Aangezien alle kinderen aan het begin ook een nieuwtje vertellen en ze altijd graag van de tia’s (tantes) willen horen of ze een nieuwtje hebben vertelde ik dat ik maandag met het vliegtuig naar Nederland terug ging. Het was wel weer erg bijzonder voor ze, het vliegtuig, de lange reis, Nederland, en waarom ik niet gewoon hier bleef. De laatste groep bestond uit 19(!) kinderen wat erg veel is, ik denk het meeste van wat ik heb meegemaakt hier. Een enorm drukke groep maar Janneke wist de groep erg goed te temmen. Vooral bij het verhaal waren ze heel netjes stil! Er was ook een nieuw jongetje bijgekomen wat het allemaal enorm spannend vond en eigenlijk gelijk al naar huis wou. Na dat we hem op schoot namen en daarna met hem spelletjes gingen doen vond hij het helemaal geweldig. Ook nog even een paar laatste foto’s gemaakt aangezien dat er bij mij meestal inschiet en ik liever lekker geniet en bezig ben dan dat ik foto’s maak waar ik later altijd spijt van heb. Na de clubs hebben we een broodje met ei gegeten zoals altijd en zouden we daarna naar de teleferico gaan, voor de mensen die hier nog niet van hebben gehoord dit is een grote kabelbaan over de favela’s zodat de mensen sneller naar huis kunnen komen. Het is niet echt bestemd voor toeristen aangezien je echt door de favela’s heen gaat maar het was een geweldig gezicht ik zou bijna zeggen dat je daar gewoon heen zou moeten gaan. Het was al donker toen we gingen dus alles lichte mooi op. Na dat we weer terug waren zijn we nog even door de favela gelopen en daarna zijn we richting de metro gegaan aangezien we hadden afgesproken met Rafaella, een hele vriendelijke Braziliaanse meid die in de eerste week mijn nagels heeft gedaan en waar we erg gastvrij werden ontvangen door haar moeder en broertje. In eerste instantie wouden we even lekker langs Starbucks gaan voor koffie maar wat bleek, ze dronk geen koffie en de vriend die ze had meegebracht ook niet dus zijn we naar een gezellig restaurantje gegaan om daar wat te drinken en te eten. Toen we ’s avonds terug wouden gaan belde Rafaella’s moeder dat we niet de metro konden pakken omdat er een overval in de straat was geweest en we beter een taxi konden nemen. Wanneer je met z’n 4’en bent is dit ook net zo duur. Snel naar bed en de volgende dag een half uurtje langer slapen.

Vrijdag 1 augustus- Nu begint het toch echt erg dichtbij te komen. Het afscheid nemen in Manguinbos vond ik al erg moeilijk en nou ook nog vandaag in Pedra Lisa. We spraken eerst af om naar Manguinbos te gaan voor een Bijbelstudie en om even wat bij te praten over alles. Hierna hebben we nog lekker in de Favela gegeten in hetzelfde tentje als waar we de eerste week hebben gegeten. Heerlijk gegeten en daarna de trein gepakt richting centraal. We hadden nog wel twee bezems gekocht dus die moesten we ook meenemen onderweg wat voor de Brazilianen natuurlijk wel een grappig gezicht was. We dragen namelijk ook allemaal groene Timonis/Jafet shirts nu zodat ze kunnen zien dat we geen toeristen zijn maar hier voor vrijwilligerswerk zijn. Maar toch val je zo nog meer op als dat je anders hier al doet als je met meerdere blanke personen bent. Op centraal hadden we afgesproken met nog drie andere dames, weer kennissen van Janneke die mee gingen de favela in om een echte favela te ervaren, de toeristische tours die ze hier geven zijn toch anders en is meer een soort van aapjes kijken. De groep die tijdens de vertelling in het straatje kwam was erg groot dit keer en we hebben weer gezellig gekleurd, spelletjes gedaan waarna we naar het clubhuis gingen. De laatste keer naar het clubgebouw, een prachtig uitzicht en aangezien het weer erg mooi was konden we er nog meer van genieten. Alleen telkens als we het clubgebouw binnen komen moeten we eerst wat schoonmaken en dweilen doordat het wat kan lekken binnen. Ook kwam er nog een jongetje wat ik de week ervoor ook al had gesproken zijn schoenen laten zien. Hij was erg trots op zijn nieuwe schoenen en wou weer erg graag naar de club. Helaas was hij nog maar 3 jaar en mogen de kinderen pas vanaf hun vierde komen. We hebben tijdens de club weer heerlijk genoten het meisjes wat telkens in slaap viel is deze keer wakker gebleven en was helemaal onder indruk van een armbandje wat ik om had dus hebben we er samen één gemaakt. Daarna afscheid genomen en kwam de volgende groep alweer. Een wat grotere en drukkere groep maar gelukkig hadden we ook de drie andere dames dus dat was heerlijk wat extra handjes. Toen we klaar waren was het al vrij laat en zijn we weer terug gelopen naar centraal. Even afscheid genomen van de Nederlandse dames die ook aanstaande maandag of dinsdag volgens mij terug gaan. Daarna weer even bij de Mc Donalds gegeten wat ik nog steeds niet erg geweldig vind hier. Daarna de metro naar huis gepakt en weer enorm gelachen om Emily en Sara die heerlijk ongeneerd terug gaan zwaaien en in het Nederlands tegen Brazilianen gaan praten die ons erg lopen aan te staren etc. Daarna nog even hier wat gedronken en gepraat met de tante die hier woont die geen woord engels praat en die ons niet begrijpt en wij haar niet maar toch blijft ze maar praten en praten. Net nog even mijn evaluatieformulier ingevuld en morgen weer half 7 eruit om eindelijk (!) naar de corcovado, suikerbroodberg en copacabana te gaan. Ik zou als ik er tijd voor heb zondagavond nog even een klein verslag doen van morgen en van de laatste zondag hier. Maandag vertrek ik namelijk alweer naar Nederland. Misschien ga ik maandag ochtend nog even naar Maracana wat hier twee stations vandaan is of dat ik nog even naar het strand ga. Ik vertrek namelijk om drie uur vanaf hier. 7 uur ’s avonds vertrekt mijn vlucht (12 uur ’s nachts Nederlandse tijd) en ja dan ben ik dus eigenlijk al een klein beetje jarig! Ik land om 10/11 uur ’s ochtends weer op Charles de Gaulle en heb drie uur overstaptijd. Ik hoop daarna om 4 uur weer veilig op Nederlandse bodem te landen en daar mijn ouders en zusjes weer lekker te kunnen knuffelen.

Nu snel gaan slapen aangezien het hier alweer half 12 is en ik enorm moe ben en morgen weer een vroege en lange dag te gaan heb! Even de toerist spelen morgen! Heb er erg zin in!

  • 02 Augustus 2014 - 09:21

    Jeroen :

    Wat een super leuke verhalen maak je toch steeds!! Echt super heel veel plezier nog eventjes geniet er nog maar even lekker van!! Dikke kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mylène

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 7454

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rio de Janeiro; Prazer!

Landen bezocht: