Bom dia Brasil! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu Bom dia Brasil! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu

Bom dia Brasil!

Door: Mylène Sneller

Blijf op de hoogte en volg Mylène

07 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Bom dia Brazil!

Wat is Brazilië een geweldig mooi land en wat ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Nog geen dag geleden uitgezwaaid door mijn ouders en zusjes en nu ben ik al gesetteld in een mooi huisje in Rio de Janeiro. Maar wat een reis was het! Dit was eigenlijk één van mijn eerste keren dat ik vloog, zo’n vijf jaar geleden vanaf Weeze (Duitsland) naar Barcelona maar dat vliegveld leek op een kleine loods en al helemaal vergeleken Schiphol, waar ik één keer als klein kind ben geweest. Aangezien mijn ouders hier ook nooit komen was het even zoeken naar alles maar het liep als snel allemaal erg soepel. Na het bagage afgeven hebben we nog even rustig gegeten en wat gedronken waarna ik rond half 8 richting de douane ben gelopen. Aankomende bij gate C05 waar mijn vlucht richting Parijs zou vertrekken ben ik rustig gaan zitten wachten. Na een poosje kwam er een dame langs die mijn naam riep. Samen met deze dame liep ik naar de gate toe waar mij werd gemeld dat ik overbagage had en dit nog niet was betaald. Dit ging om 0,6 kg, waar ik tijdens het droppen van mijn bagage niet had opgelet (inderdaad erg slim). Thuis had ik namelijk mijn bagage meerdere malen gewoon en ook bij mijn opa en oma waar het beide 22 kg woog. Aangezien mijn koffer al aan boord was zat er niks anders op dan helemaal terug lopen om te betalen voor mijn extra bagage. En ik kan jullie vertellen dat dit niet een te zuinig bedrag is. Aangezien mijn bagage natuurlijk mee moest richting Rio heeft het me zo’n € 100,- mogen kosten. Een kleine tegenvaller waar ik ook weer van heb geleerd. Waarschijnlijk ga ik hier op de terug weg geen last van hebben aangezien ik nog wat lekkers voor het gastgezin had, enkele boodschappen voor Janneke en Fernando en wat spulletjes voor de kinderen in de kinderclubs.

Eenmaal weer aangekomen bij de gate bleek dat er een vertraging was van 20 min waarna we rustig de lucht in gingen richting Paris, Charles de Gaulle. Hier kwamen wij rond 22.00 aan. Charles de Gaulle heeft een geweldig mooi vliegveld met ellen lange gangen, erg mooi maar ook zeer vermoeiend wat voor mijn gevoel moest ik naar de andere kant van de stad. Eindelijk aangekomen was ik ruim op tijd voor boarden en stond dus ook heerlijk vooraan. Vanaf Parijs was het nog 10 uur vliegen richting Rio de Janeiro wat een heerlijke tijd is om dus even uit te rusten en wat te slapen. Althans dat dacht ik.. Wat bleek is dat we nog een heel avondmaal kregen aangeboden om 23.30 en het enige waar ik even behoefte aan had was mijn ogen dicht doen. Het eten aan boord viel mij zeker niet tegen, we hadden een quinoa salade met brood als voorgerecht, bij het hoofd mochten we een keuze maken tussen pasta met champignons of kip en als nagerecht een brownie, camembert en wat appel frietjes (ja vooral die appelfrietjes maak je mij blij mee). Na dat iedereen uit was gegeten werden eindelijke de felle lampen gedempt en heb ik een poging gedaan om te slapen wat helaas niet lukte. Toen ik eindelijk wat indutte gingen weer de felle lampen aan want wat bleek we krijgen zelfs een ontbijt om 4 uur ’s nachts(Braziliaanse tijd). Wat yoghurt, broodjes, jam, roerbak ei, sausages en een bakje appelmoes voor de liefhebbers. Aangezien mijn maag totaal niet toe was aan eten heb ik het op de yoghurt na aan me voorbij laten gaan. Verder was het ook heerlijk vliegen met Air France, fijn slaapmaskertje, kussentje, dekentje, mogelijkheid om lekker filmpjes te kijken etc. En beide malen het geluk gehad dat ik bij het raam zat want ik kan altijd enorm van het uitzicht genieten. In de nacht was de skyline van Rio de Janeiro erg prachtig!

Net uit het vliegtuig moest er een immigratieformulier worden ingevuld wat hierna werd gecontroleerd en waar ik mijn eerste stempel voor mijn paspoort heb gekregen. Het vliegveld in Rio is totaal niet te vergelijken met dat van Amsterdam of Parijs je ziet gelijk duidelijke verschillen ook was alles niet zo vanzelf sprekend als bij ons en ben ik maar gewoon een man gevolgd richting de bagage drop. Hierna ben ik met mijn bagage richting de uitgang gelopen waar ik Fernando ( De echtgenoot van Janneke) die mij zou komen ophalen niet kon vinden. Toch voor de zekerheid een rondje gelopen waarna ik Fernando zag. Hij pakte vriendelijk mijn koffer en we liepen samen naar de auto. Net op dat moment belde Janneke, ze vroeg hoe mijn vlucht was geweest en legde mij uit dat ze de volgende dag me zou komen ophalen voor een introductie. Aangezien mijn vlucht vroeger was aangekomen dan gepland en ik snel door de douane heen was moesten Fernando en ik drie kwartier wachten voor we naar het gezin konden omdat het nog maar net 6 uur was. Na een kort rondje waarin hij me liet zien waar een klein marktje, supermarkt en waar de metro was zijn we een kopje koffie gaan drinken. Ik moet eerlijk zeggen de koffie smaakt hier erg goed!

Iets over 7 kwamen we aan bij het gastgezin waar ik mag verblijven. Ze wonen in een erg schattig en mooi huis. Ook maakte ik gelijk kennis met de man des huizes, klein beetje engels sprekende en erg sympathiek. Samen hebben we mijn koffer naar boven getild aangezien het laatste trapje een enorm smal trapje was. Ik verblijf op de bovenste etage in de kamer van een dochter van hun die momenteel naar Amerika is waar haar verloofde woont. Een erg leuke kamer met een balkonnetje rondom. Vanaf hier kan ik uitkijken over de prachtige bergen en kan ik zelfs het Christus beeld zien. Het minder mooie maar toch zeer indrukwekkende uitzicht op de favala’s hoort hier ook bij. Na mijn koffers naar mijn kamer te hebben gebracht heb ik een poosje geslapen en werd ik heerlijk uitgerust om 11 uur wakker. Hierna heb ik nog een praatje gemaakt met ronaldo en heeft hij nog het één en ander uitgelegd over de gang van zaken en natuurlijk hebben we het gehad over het voetbal wat hier nog groter schijnt te zijn dan in Nederland, overal zie je vlaggetjes, auto’s met de Braziliaanse vlag en natuurlijk wordt er voetbal met elkaar gekeken. Na een kort lesje Portugees van 1 van de dochters van Ronaldo, Keyla ben ik door haar uitgenodigd om voetbal te komen kijken met de oudere jeugd van de kerk hier.

Voor zover is het hier in één woord CARACA- dit betekend in het Portugees iets als wow. Ze waren hier ook erg blij met de stroopwafels en de bonbons die ik had meegenomen en het jongste dochtertje, keylin wou er dan ook maar al te graag gelijk één hebben. Verder is het weer ook absoluut fijn hier ondanks de bewolking is de gevoelstempratuur en de luchtvochtigheid erg fijn. Alleen is het tijdsverschil hier nog wennen. Aangezien het hier nu 13.00 is en in Nederland al 18.00. Voor de begrippen hier heb ik net ontbeten met een banaan en wat heerlijke vruchtensap wat voor mij voelde als een lunch/diner. Om drie uur word ik opgehaald om mee te gaan BBQ‘en voetbal kijken. Achteraf ben ik ook erg blij met het meenemen van mijn Tablet aangezien ik zo rustig continu kan bijhouden wat ik meemaak. Ik kan het wel niet direct plaatsen aangezien ik hier geen internet heb maar dat gaat ook nog zeer zeker goedkomen. BOA NOITE- goedenacht alvast voor jullie! En heel veel liefs vanuit hier!

  • 12 Juli 2014 - 08:46

    Hetty:

    Leuk om te lezen, zijn we een beetje op de hoogte van wat je daar allemaal doet en beleefd. Heel veel plezier en geniet ervan.

  • 12 Juli 2014 - 08:48

    Marry Mol:

    Hi lief nichtje
    wat leuk om te lezen en gaaf dat je voetbal keek met hun.
    Geniet van alles daar.
    Dikke kus van mij.X

  • 12 Juli 2014 - 09:42

    Jeroen:

    He Mylène

    Wat super dat je toch bent gaan bloggen!! Heel veel plezier en geniet ervan !!! Kiss

  • 12 Juli 2014 - 10:13

    Jacqueline:

    Superleuk om zo jouw avontuur te kunnen volgen. Wat kan jij mooi schrijven zeg. Ik wou meer lezen maar moet wachten hihihi. Heel veel plezier en veiligheid gewenst.

  • 12 Juli 2014 - 17:09

    Willemijne:

    Klinkt goed!! Leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven! Veel plezier daar!!!

  • 12 Juli 2014 - 23:22

    G.Schipper Van Boven:

    Hallo Mylene. Wat fijn dat we zo regelmatig contact kunnen houden. Geniet van je verblijf daar, maar pas goed op jezelf!!! lieve groet van oom Arie en tante Gerry



























Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mylène

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 7472

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rio de Janeiro; Prazer!

Landen bezocht: