Favela Manguinbos (2/2) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu Favela Manguinbos (2/2) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu

Favela Manguinbos (2/2)

Door: Mylène Sneller

Blijf op de hoogte en volg Mylène

12 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zaterdag 12 juli- ’s Ochtends werk ik opgehaald door Fernando, de man van Janneke, om mee te gaan naar Nova America de shopping mall. Ik had hem namelijk de dag ervoor verteld dat ik nergens kon pinnen- achteraf blijkt dus dat ik mijn wereldpas niet had geactiveerd en heb ik gelijk naar huis een berichtje gestuurd of ze dit voor mij wouden activeren wat mijn moeder vervolgens heeft gedaan- Yay! Fernando is in tegenstelling tot veel Brazilianen erg van de tijd wat wel erg fijn is aangezien je normaal rustig een half uur tot een uur wacht en je dus echt niet moet wachten maar gewoon je ding moet aan doen. Hierna zijn we weer naar Manguinbos gegaan en hebben we de laatste vakantiebijbelweek gehad. Er waren enorm veel kinderen de laatste dag, bijna te veel zou ik zeggen aangezien niemand van de begeleiding van de kerk echt de leiding nam was het een beetje onrustig daardoor. Des al niet te min was het een enorm gezellige middag! Ter afsluiting kregen de kinderen een zakje met snoepjes mee. Als begeleiding hebben we nog even wat na gedronken en sprak de dominee nog een dankwoord. Hierna gingen we naar huis, alleen was één jongetje smiddags al opeens vertrokken en moesten we hem gaan zoeken. De favela is erg groot dus hij was lastig te vinden. Na dat we hem niet konden vinden gingen we naar zijn huis en bleek hij natuurlijk gewoon al thuis te zijn gelukkig! We waren deze dag ook wat eerder begonnen vanwege de wedstrijd Brazilië-Nederland wat iedereen graag wou zien. Aangezien we het jongetje moesten zoeken hadden we vrijwel de eerste helft gemist. Wyneke nodigde me uit om bij haar oude gastgezin voetbal te gaan kijken wat erg gezellig was. Natuurlijk waren wij beide erg blij nadat we met 3-0 hadden gewonnen. Na de wedstrijd zijn we nog naar Rafaëlla geweest voor een manicure wat even heerlijk ontspannen was. Thuis daar waren ze zo enorm hartelijk dat ze ons zelfs een wijntje een een kom heerlijke soep aanboden. Dingen afslaan is hier een enorme not done. Bij het betalen heb ik dus maar wat extra gegeven. Een manicure is hier omgerekend maar €5,- wat voor de mensen zelf hier erg duur is. Toen ik vertelde dat je in nederland wel zo’n 5 keer zoveel kwijt bent schrokken ze ook enorm. De soep die we krijgen was zelfgemaakt van allerlei verse groenten, een soort aardappel, knoflook, verse kruiden, pasta echt enorm lekker! Zij was zelf haar vader verloren en nog geen twee maanden geleden ook haar broertje wat ik erg confronterend vond. Na een heleboel leuke gesprekken en natuurlijk moesten we even op de foto wat buitenlanders kwamen niet zo vaak bij hun en het moest allemaal op FB natuurlijk zijn we vertrokken richting huis. De dag erna is natuurlijk zondag en Brazilianen hebben typische gebruiken op deze dag maar dat zou ik in mijn volgende blog vertellen. Aangezien deze alweer langer is dan ik wou’- schrijven is niet echt één van mijn talenten en tevens let ik niet op taal/typfouten. Mijn oprechte excuses ;)

Wat misschien ook leuk om te weten is dat ik nu heerlijk samen met Keyla op het balkon zit te typen in het zonnetje terwijl zij met schoolwerk bezig is en we heerlijk Maroon 5 op hebben staan waar zij toevallig ook enorm fan van is! Vandaag heb ik ook mijn kamer schoongemaakt, koffer opnieuw ingedeeld- want ja uit een koffer leven is nou niet bepaald ideaal en de was gedaan. Ik ga nu even snel mn was ophangen (Ja ik ben ook nog zo verwend dat we hier gewoon een wasmachine hebben en normaal gesproken moet je alles met de hand doen.) En om half 1 heb ik afgesproken met Wyneke om wat leuke plekjes te bezoeken hier in Rio de Janeiro. Ze ging liever niet naar het christus beeld en de andere grote toeristische plekken wat erg logisch is aangezien ze daar redelijk vaak is geweest en dit best duur is. Ik denk dat ik hier heen ga wanneer de andere twee vrijwilligers er zijn. Een maand hier gaat eigenlijk veelste snel. En eerlijk gezegd heb ik totaal geen last van heimwee. Het leven hier en de persoonlijkheid van de mensen hier vind ik erg fijn en voel me daarom, ja sorry dat ik het zeg maar ik voel me hier wat dat betreft nog meer thuis dan in Nederland. Maar natuurlijk zou ik al mijn super lieve familie en vrienden niet kunnen missen! Maar ik denk dat ik het wel moeilijk ga vinden om deze mensen hier achter te laten en zeker nog een terug wil. En daar zou ik graag mee willen afsluiten!

Heeeeel veel liefs en een hele zonnige groet vanuit Maria Da Graça-

  • 14 Juli 2014 - 21:01

    Gerry Schipper Van Boven.:

    Lieve Mylene, wat fantastisch dat je het zo naar de zin hebt in Rio. Geniet maar van alle mooie dagen! hier is iedereen gezond en er niet zoveel bijzonders gebeurd. J.R. is geslaagd voor zijn vrachtwagenrijbewijs. Wat fijn dat we zo steeds bij kunnen praten al zijn we ver van elkaar! lieve groet tante Gerry.

  • 15 Juli 2014 - 02:24

    Mylène Sneller:

    Ah wat leuk! Van harte gefeliciteerd! dit is zeker ideaal, zeker nu ik mn laptop kan opladen. Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mylène

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 7472

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rio de Janeiro; Prazer!

Landen bezocht: