Favela Pedra Lisa - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu Favela Pedra Lisa - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu

Favela Pedra Lisa

Door: Mylène

Blijf op de hoogte en volg Mylène

08 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

De Favela Pedra Lisa

Persoonlijk had ik nooit gedacht het hier zo druk en gezellig te hebben. En helaas is het plaatsen van een blog continu ook niet erg makkelijk. In het gastgezin heb ik gelukkig wel WiFi maar kan ik mijn Tablet niet meer opladen aangezien de stekker hier niet past en niet in mn weteldstekker(?!) een nieuwe kopen is me niet echt de moeite waard aangezien ik hier ook van de computers gebruik mag maken.

Om terug te komen op waar ik gebleven was dinsdag; dinsdagmiddag heb ik eerst heeeerlijk geluncht met de familie, we aten zoals gebruikelijk rijst met bruine bonen en hierbij kool en gebakken lever wat allemaal erg goed smaakte. Tijdens de lunch hebben we hele gesprekken gehad over hun familie en over mijzelf. Soraya de vrouw des huizes hier was een beetje geïntimideerd toen ik vertelde over mijn horeca ervaringen en met name de librije. Waarna ik haar complimenteerde over haar geweldige kookkunsten! Na de lunch werd mij de baby cavia voorgesteld evenals de schildpadden. Weinig mensen hier beschikken over een tuintje maar volgens mij is deze familie een welgestelde familie. Ook zullen veel mensen denken dat ik ver van de favela's afzit maar in principe zitten we er vrij wel naast en is het lopend af te leggen.

's Avonds zou ik met Keyla mee voetbal kijken en aangezien zij al met haar vriend was gegaan werd ik opgehaald door de pastoor die zijn dochters ook bracht. Neymar is hier een groot idiool van menig vrouw dus hadden de dochters een masker uitgeknipt van Neymar. Zoals jullie weten was de wedstrijd dra-ma-tisch ; 7-1 voor Duitsland maar toch konden ze er om lachen. De bbq was ook typisch Braziliaans en ik mocht meehelpen met de voorbereidingen zoals groenten snijden etc. Toen ze me ui zagen snijden maakte iemand de opmerking dat ik een goede vrouw zou zijn aangezien ik niet moest huilen tijdens het uien snijden. Het vlees werd natuurlijk klaar gemaakt door de mannen en mijn bord werd volgeschoven met kippenhartjes wat een ware delicatesse is hier. Ik heb ze netjes alle 8 opgegeten maar het was niet mijn favoriet om eerlijk te zijn. Na de bbq ben ik gelijk naar bed gegaan aangezien het tijdsverschil er enorm inhakte.

Woensdag 8 juli- De Favela's
De volgende ochtend was het dan zo ver mijn eindelijke ontmoeting met Janneke, de vrouw die van Nederland naar Brazilië is vertrokken in een tijd dat er nog geen eens mobiel of internet was en het leven in nederland op gaf om de kinderen in de favela's te helpen. Wyneke een andere vrijwilliger die hier voor 2 jaar is kwam toevallig langs en vroeg of ik om half 11 koffie bij haar kwam doen aangezien Janneke daar ook kwam en ze de dag er voor jarig was geweest. Bij haar hebben we gezellig koffie met Braziliaanse (heeeeeele zoete) taart gehad. Hierna vertrokken we naar het centrum voor een kleine rondleiding. We zijn door wat winkelstraatjes gelopen en hebben wat gegeten waarna we naar centraal station gingen om wyneke op te wachten. Met haar gingen we vanaf centraal naar de favela Pedra Lisa. Deze favela maakte gelijk wel een hele indruk op me.. Het was gelegen tegen een berg aan en zag er verbazingwekkend uit (helaas is het maken van foto's niet echt gewenst in de favela's) eerst liepen we een klein rondje en sprak Janneke zo nu en dan iemand aan verder liep ze al zingend door de smalle straatjes van de favela's zodat de kinderen weten dat ze er is. Na op straat een vertelling te hebben gedaan en armbandjes maken( op de markt daar hadden ze van die loom stiekjes) liepen we naar het clubgebouw boven in de favela. Een prachtig uitzicht vanaf het clubgebouw! De kinderen die op de club kwamen waren erg knuffelig en ik werd gelijk warm welkom geheten. Op de club beginnen ze met een gebed, wat liedjes en daarna mogen ze spelletjes spelen. Nadat we klaar waren was het alweer donker, aangezien het hier winterperiode is en het sowieso al snel donker is +/- 6 uur. Verder heb ik die avond niet veel gedaan en ben ik heerlijk vroeg gaan slapen.

De dag erna ging ik samen met Janneke naar de andere favela waar we werken Manguinbos maar hier zou ik morgen wat meer over vertellen aangezien ik nog niet kan wennen aan het tijdsverschil en het hier al 12 uur is geweest (nederland 5 uur -_-') en.aangezien de kerk morgen om 9 uur begint.

Boa noite! <3

  • 13 Juli 2014 - 13:57

    Jacqueline:

    Wederom met plezier je verhaal gelezen. Succes meis.

  • 13 Juli 2014 - 22:11

    Ludieneke:

    Wat een leuk verhaal. Fijn dat je het goed naar je zin hebt.
    Groetjes

  • 14 Juli 2014 - 03:39

    Kornelia:

    Lieve Mylene, ik zit in de nachtdienst dus nu even tijd om te lezen wat je de eerste dagen meegemaakt hebt.
    Blij dat het goed gaat met je en je de eerste indrukken zo mooi op "papier" hebt gezet.
    Ik heb deze eerste 2 verslagen even snel uitgeprint zodat ik ze morgen bij opa en oma kan brengen. Blijven ze lekker op de hoogte van al jouw avonturen.
    Dikke kus en tot snel maar weer.
    Liefs Kornelia

  • 14 April 2016 - 11:30

    Sara Oostrum:

    Hi Mylene
    I am Brazilian and I used to live in a favela in São Paulo.
    I am now married to a Dutch man and we live in Amsterdam.
    I am trying to contact Janneke who works in the favela Pedra Lisa.
    Can you please contact me? Dank je wel.


    Sara Oostrum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mylène

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 7460

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rio de Janeiro; Prazer!

Landen bezocht: