Favela Manguinbos (1/2) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu Favela Manguinbos (1/2) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mylène Sneller - WaarBenJij.nu

Favela Manguinbos (1/2)

Door: Mylène Sneller

Blijf op de hoogte en volg Mylène

10 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Favela Manguinbos

Bom dia BRANQUELO-‘kleine blanke mensen’,

Donderdag 10 juli- De eerste dag dat ik naar de favela Manguinbos ben geweest. Janneke kwam me ’s ochtends weer ophalen om samen naar Favela Manguinbos te gaan. Deze Favela is op 5 min loopafstand van hier. Voordat we hierheen gingen liepen we een klein rondje door de Favela zelf. Daarna kwamen we aan bij het clubgebouw van Jafet. Van buitenaf was het wat verweerd maar binnen zag alles er erg netjes en verzorgt uit. Ze hebben verschillende ruimtes voor bijvoorbeeld verven, voor de bijbelvertelling en het liedjes zingen, een speelhoekje voor de allerkleinsten etc. Ze hebben elke dag als ik het goed zeg 2 of 3 groepen verdeeld onder verschillende leeftijdsgroepen. En op dinsdagavond in de namiddag/avond een programma voor de moeders van de kinderen en op donderdag rond deze tijd voor de tieners. Het laatste is net een nieuw project waar ze mee zijn begonnen.

Na een korte uitleg was het tijd om even een hapje te gaan eten, meestal wordt er door de vrouw ernaast lunch gemaakt waarvoor door ons wordt betaald. Maar deze vrouw lag nog te slapen aangezien ze ook in de horeca werkt en een late dienst had gehad. Daarom liepen we een klein rondje door de favela om wat te gaan eten. We kwamen uit bij een heel klein mini restaurantje waar ze een bord hadden stad met gefileerde vis en Janneke leek het leuk om er eens te eten aangezien ze hier nog nooit was geweest. – In de favela’s zijn trouwens een heleboel kleine winkeltjes die mensen aan hun huisje hebben zodat de mensen in de favela daar hun spullen kunnen halen en ook zijn er mini cafeetjes en mini restaurant achtige zaakjes. Wat ik erg grappig vond en niet erg zo verwachtte. Janneke vertelde mij ook dat dit is sinds de vredespolitie in de wijken is gekomen. –Om terug te komen op het restaurantje we hebben hier voor 10 real gegeten (€1,- = 3,1 real) Dus voor iets meer dan €3,- voor dit bedrag kregen we overheerlijke witte vis en een dubbele portie met rijst en bruine bonen, frietjes, een soort van spaghetti, een salsa echt enorm veel iig ! En het smaakte echt heeel erg goed! En Janneke was dit ook zeker met mij eens.

Aangezien deze week een vakantieweek was voor de kinderen hier was de hele week anders ingedeeld. Normaal gesproken werk ik op dinsdag, woensdag en donderdag bij Manguinbos en op vrijdag bij Pedra Lisa. Door de vakantieweek hadden ze bij een kerk in Manguinbos een soort van vakantiebijbelweek en voor het eerst werkten wij als club samen met deze kerk en gingen we met de kinderen uit de favela naar de kinderbijbelweek. We spraken af voor de club en liepen vervolgens met de kinderen naar het kerkje. Bij het kerkje waren ook een heleboel andere kinderen. We begonnen in het kerkje met wat liedjes, bijbelvertelling nog meer liedjes en vervolgens werden de kinderen na leeftijd ingedeeld. En rouleerde ze van knutselen, liedjes zingen en wat spelactiviteiten buiten. Ook droegen alle kinderen een kaartje om hun nek met naam en leeftijd en natuurlijk moest ik er ook één. De kinderen hier begrepen nameljk niet zo goed dat je geen portugees spreekt met name de kinderen van de kerk die hadden nog nooit een ‘buitenlander’gezien/gesproken. Ook word je door alle kinderen Tia genoemd wat tante betekent. Ik moet zeggen dat ik het contact met de kinderen echt enorm leuk vind, ze zijn heel nieuwsgierig en lief en willen constant knuffelen en aandacht. Het maakt ze ook niet zoveel uit dat je hun taal niet leert. En ze vinden het ook geweldig om wat Engelse woordjes te leren. We sloten aan het eind van de dag weer af met wat liedjes en gebed waarna we de kinderen uit de favela weer richting huis brachten.

Vrijdag 11 juli- De tweede dag dat ik meemaakte van de kinderbijbelweek dit maal waren er een aantal kinderen niet en een aantal nieuwe weer bij.. Dit is hier erg gebruikelijk dat je groep elke keer anders is omdat ze soms niet gewekt zijn door hun ouders, wat anders moeten doen etc. Deze dag was net als de dag ervoor een beetje regenachtig helaas. Verder zag de dag er een soort van hetzefde uit. Het onderwerp tijdens de vakantiebijbelweek was kampioenen en overwinnen in combinatie met het voetbal natuurlijk. Ze hadden een erg leuk lied hierover wat ik nu ook vrijwel uit mijn hoofd kon meezingen. Zingen is dan weer een stuk makkelijker dan de staat hier spreken. Van te voren had ik niet verwacht dat het zo lastig zou zijn. De uitspraak hier is zo anders en moeilijk. Zoals teksten lezen dan snap ik waar het over gaat door de kennis van de franse taal en een klein beetje spaans en italiaans. Ze vroegen ook of ik spaans kon aangezien mijn uitspraak erg leek op spaans. Als ik hier ooit terug kom,- wat ik wel erg graag zou willen’ ga ik me van te voren wel wat meer verdiepen in de taal. Je merkt soms dat het communiceren wat lastiger gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mylène

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 7464

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rio de Janeiro; Prazer!

Landen bezocht: